Projekt COAST (Cost Optimized Avionics SysTem) | |
OPIS PROJEKTU | |
Status Projektu : w trakcie |
Projekt ERA (Enhanced RPAS Automation) | |
Projekt pod przewodnictwem EDA (European Defence Agency) przy współpracy z największymi europejskimi firmami z branży lotniczej oraz jednostkami badawczymi. Politechnika Rzeszowska (Katedra Awioniki i Sterowania) jest liderem jednego z siedmiu głównych zadań, koordynując pracę współpracujących jednostek w celu stworzenia koncepcji systemu automatycznego lądowania i startu włącznie z procesem poruszania się po pasie startowym statków powietrznych. Celem głównym projektu jest stworzenie koncepcji funkcjonowania systemu, adaptacja funkcjonalna nośnika (MP-02A) oraz modyfikacja systemu sterowania celem wykonania testów końcowych docelowej automatyzacji ruchu samolotów |
|
Status Projektu : zakończony |
Projekt MYSTERY (Metodyka syntezy systemu sterowania statkiem powietrznym z uwzględnieniem sytuacji podwyższonego ryzyka) | |
Celem projektu było opracowanie metod, urządzeń i systemu sterowania samolotem uwzględniającego sytuacje podwyższonego ryzyka. Jako sytuacje podwyższonego ryzyka wyróżniono w szczególności: korkociąg i przeciągnięcie, uszkodzenie płaszczyzn sterowych i sterów, uszkodzenie napędu, częściowe uszkodzenie układów pomiarowych. Opracowane w projekcie metody i algorytmy nawigacji i sterowania zaimplementować można przede wszystkim w samolotach wyposażonych w systemy pośredniego sterowania (Fly-by-Wire) samolotów lotnictwa ogólnego oraz w bezzałogowych statkach powietrznych. Zaproponowano i przebadano zarówno algorytmy pomiarowe, algorytmy sterowania orientacją przestrzenną umożliwiające sterowanie w danej sytuacji, jak i algorytmy podejmowania autonomicznych decyzji nawigacyjnych, uruchamiane w sytuacji wystąpienia sytuacji podwyższonego ryzyka. Zaproponowane algorytmy zostały przebadane z wykorzystaniem symulatora badawczego, stanowiska Hardware-Software In the Loop Simulation oraz zrealizowane zostały badania w locie. Projekt finansowany przez NCBiR w latach 2013-2016 (Program Badań Stosowanych), członkowie konsorcjum: Politechnika Rzeszowska (lider), Politechnika Warszawska, Instytut Lotnictwa, Eurotech, sp. z o.o. |
|
Status Projektu : zakończony |
Projekt LOT (Latający Obserwator Terenu) | |
Projekt obejmuje stworzenie: automatycznego układu sterownia samolotem, autonomiczną mobilną stację kontroli lotu, system teletransmisji dwukierunkowej (nośnik - stacja naziemna) i układu sterownia głowicą obserwacyjną. Samolot obserwator wyposażony w aparaturę obserwacyjną autonomicznie porusza się po zadanej trajektorii lotu obserwując teren lub śledząc obiekt. Nośnik (samolot ultralekki MP-02 Czajka) współpracuje z Naziemną Mobilną Stacją Kontroli Lotu (samochód terenowy) poprzez łącze teletransmisji danych i video. Projekt rozwojowy nr OR00011611 we współpracy z IL W-wa, ITWL W-wa, AeroKros | |
Status Projektu : zakończony |
Projekt SCARLETT (SCAlable ond ReconfigurabLe elEctronics plaTforms and Tools) | |
Projekt sterowania sterem wysokości dla dużego samolotu komunikacyjnego. System oparty na komputerze pracującym w systemie czasu rzeczywistego VxWorks uwzględniający wymagania normy ARINC 653 (standard wykorzystywany w najnowszych samolotach firmy AIRBUS) - projekt w ramach VII Programu Ramowego Unii Europejskiej ACP7-GA-2008-211439 | |
Status Projektu : zakończony |
Projekt SPS-1A (Układ Pośredniego Sterowania Fly By Wire) | |
W Katedrze Awioniki i Sterowania powstał projekt systemu, zbudowano prototyp na samolot, a w lipcu 2003 r. wykonano pierwsze loty próbne z systemem pośredniego sterowania (Fly-By-Wire) przeznaczonym dla samolotów lekkich. System obejmował budowę układów oraz mechanizmów wykonawczych sterowania powierzchniami sterowymi oraz obrotami silnika, układ sterowania komputerowego, system sterowania za pomocą joystick'a z niwelacją niebezpiecznych zachowań sterującego. Była to pierwsza w kraju próba zbudowania takiego systemu sterowania. Projekt został zakończony powodzeniem. | |
Status Projektu : zakończony |
Projekt BAL (Bezzałogowy Aparat Latający) | |
System obejmuje komplet układów pomiarowych: pomiar danych aerodynamicznych (ADC), pomiar położenia przestrzennego płatowca (AHRS), pomiary nawigacyjne (GPS + IRU) oraz układ przelicznika (system mikroprocesorowy-16 bitowy), układy wykonawcze i moduł transmisji z/do naziemnej stacji kierowania lotem. Prace konstrukcyjne zakończono w 1997 roku, następnie wykonano prototyp systemu (1998), który poddany został wszechstronnym badaniom laboratoryjnym na specjalizowanym stanowisku integracyjnym. Następnie wykonany został drugi prototyp, przystosowany do zabudowy w samolocie PZL-110 "Koliber". Wykonano niezbędne prace adaptacyjne w samolocie (pod nadzorem IKCSP) i latem 1999 roku zrealizowany został program prób w locie. System sterowania i nawigacji APC-4 prowadzi autonomiczną nawigację realizując zaprogramowaną misję (pilot sterował zespołem napędowym oraz pełnił funkcję pilota bezpieczeństwa) i steruje samolotem w każdej fazie lotu oprócz startu i lądowania. Wykonano również wstępne próby zmierzające do zautomatyzowania tych faz lotu aparatu bezpilotowego. | |
Status Projektu : zakończony |
Projekt APC-01 (Autopilot samolotów lekkich) | |
Cyfrowy autopilot APC-1 jest przeznaczony do sterowania samolotem we wszystkich stanach lotu włącznie z automatycznym podejściem do lądowania wg I kategorii ICAO. Autopilot wyposażony jest w rozbudowany system diagnostyczny zapewniający bezpieczną eksploatację w locie. Autopilot opracowany i przebadany w locie przez zespół Katedry Awioniki i Sterowania Politechniki Rzeszowskiej wykonany był przez firmę ATM Warszawa. | |
Status Projektu : zakończony |